achas

Lördagshäng

Kategori: Pernilla

Hej alla Harry Potter fans! Idag har jag huset för mig själv och jag brukar alltid tycka att det är super super skönt, men inte idag! Är hemma hos Sanna nu i hennes fin fina lägenhet tillsammans med Malin! Harry P får stå för kvällens underhållning :)

Crossfit

Kategori: Märta

Jag (Märta) tycker det är fruktansvärt tråkigt att springa, så jag ville testa på något annat konditionskrävande, så jag prövade crossfit idag. Crossfit är ett konditions och styrkeprogram där man gör ett antal övningar om och om igen under hög intensitet. Man kan välja lite vilka övningar man vill, men idag körde jag och Pernilla:

1,5 minuters hopprep
10 knäböj med tung vikt
10 armhävningar
10 jumping pull ups
20 situps

Och detta gjorde vi om och om igen, allt vad i hade i 20 minuter!
Trodde inte att pulsen skulle gå upp så mycket som den gjorde, men det var SVINjobbigt!! 

SEN SÅ ÅKER JAG TILL BUDAPEST IMORGON, wihoooo :D

Citytorsdag

Kategori: Märta

Imorgon ska jag vara med på modevisningen i stan och visa upp kläder för Livingroom :D det börjar klockan 6, så kom gärna och kolla!

Helgen

Kategori: Pernilla

Haaallå! Var ett tag sen nu.. Helgen har i alla fall varit lugn, jobbat lite, pluggat lite och tränat lite. Efter dagens rpm pass tog jag vägen förbi papillon och köpte med mig pizza, haha gillar den kombinationen! Vi hörs!

Boxning

Kategori: Pernilla

Hej på er :) Efter 3 kilometers löpning och ett boxningspass är jag åter igen skakis i mina händer haha! Kom precis hem och ska äta pappas goda mat nu, det är jag allt välförtjänat av!.. Om ni vill ha rolig träning tycker jag verkligen att ni ska testa boxning, så sjukt taggad blir man!


Måndag

Kategori: Märta

Fick rycket och gick ut och sprang såhär på kvällen :)

Visste ni att..

Kategori: Veckans

.. det kan löna sig att undvika sin favoritövning? Ifall du har en viss favoritövning som du alltid tränar är det risk att den muskel blir för stark och det blir obalans mellan musklerna. Försök istället att träna främst de muskler som du upplever som svåra att träna eftersom det oftast är de svagaste musklerna som behöver tränas. 

..
25 % av alla som börjar träna slutar efter en vecka. Ytterligare 25 % slutar inom 6 månader efter starten?

.. dagen då de flesta är ute och springer är en söndag?

.. kallt vatten släcker törsten bättre än ljummet vatten?

.. vatten är livsnädvändigt? Din kropp klarar av att hantera ett glas vatten/h om det inte är så att du tränar, då krävs det mer. Det är bättre att dricka mellan måltiderna eftersom vätskan i magsäcken i samband med en måltid späder ut magsaften= magsmältningen försvåras.  

.. den starkaste muskeln i kroppen är tungan?


Bailando

Kategori: Allmänt

Hola amigos! Ikväll ska vi dansa rövarna av oss ;)

Fredag

Kategori: Märta

Har varit dåligt med uppdatering nu de senaste dagarna och det beror på att jag har jobbat och inte gjort något intressant att skiva haha! Igår var jag på gymmet och hörde mitt eget "utmaning pass" som bestod av 30 min på löpbandet, lite gym och sen ett cxworx pass! Kändes bra :)

Middag

Kategori: Pernilla

Snart bär det av mot Märtas hus där det bjuds på 3-rätters! Vi är inne på halvlek, bara 2 kvar sen! 


Halv sju

Kategori: Märta

Idag är det min tur att bjuda på middag som jag har förberett under dagen. Har också hunnit med en löprunda i regnet, men det var tungt! Kan ju inte gå bra hela tiden tyvärr.. Här har ni en bild på mig efter turen haha

Träningsmyter

Kategori: Pernilla

Om jag har träningsvärk, gör jag bäst i att vila då?
Nej, din kropp kommer att återhämta sig snabbare om du tränar lätt och får en ökad blodgenomströmning. 

Måste jag träna varje dag för att behålla min kondition?
Nej, 2-3 pass i veckan är tillräckligt för att behålla eller förbättra konditioner hos motionärer. Dessutom behöver kroppen få vila för att kunna reparera sig, återhämta sig och bygga upp musklerna. 

Blir man bullig och grov av styrketräning?
Nej, för att bli bullig och grov så krävs det att du tränar tungt under en längre period och väldigt målinriktat. För kvinnor tar det dessutom längre tid än för män eftersom vi har lägre halter av hormonet testosteron. 

Är den bästa träningsformen löpning?
Den bästa träningsformen är den som blir av. Fundera på varför du vill träna och vilken träningsform som är rolig och som passar just dig, det är då resultaten kommer.

Är man otränad om man svettas mycket?
Nej det är individuellt hur mycket man svettas. Vattnet i din kropp har bland annat till uppgift att kyla ner dig och därför svettas du mer ju varmare du blir.

Smärta är ett tecken på framsteg!
"No pain no gain" är ett motto värt att slänga i papperskorgen. Att känna av träningsverk 1-2 dagar efter ett intensivt träningspass är en sak, men att känna smärta under själva träningen är någonting helt annat. Smärta är kroppens sätt att säga ifrån och ska tolkas som ett tecken på att du gör övningen fel eller att du är skadad.



9/4

Kategori: Märta

Hej bloggis, igår körde jag 6 km på löpbandet och sedan armar och axlar, det kändes bra :) idag blir det jobb på diva på överby. Kommer bli grymt, ha en bra dag pussar!

 

Misslyckas för att lyckas

Kategori: Pernilla

"Jag har missat mer än 9000 skott i min karriär, 
Jag har förlorat nästan 300 matcher.
26 gånger har jag fått förtroendet att avgöra matcher men missat. 
Jag har misslyckats om och om igen i mitt liv... och det är därför som jag har lyckats".

Michael Jordan


Frutas

Kategori: Allmänt

Istället för massa godis firar vi påsk med tropiska frukter!

Sjunde april

Kategori: Pernilla

Glaaaad påsk alla små kycklingar! Ledsen för dålig uppdatering från min sida, tur att Märta är så grym! Har "jobbat" från igår fram tills idag, men nu byter vi destination från Dalsland till Trollhättan. Kram kram

Mammi

Kategori: Märta

Idag fyller världens finaste mamma år!
Föresten, så var utmaningspasset grymt! Har superont i mageen nu så hoppas på resultat ;)
Nu ska jag och Magnus se på en film och vila inför kvällens bravader, ha det gött!

Träningsprogram för nybörjare

Kategori: Veckans

Har sökt runt lite på olika bra styrketräningsprogram för nybörjare. Tog bort de övningar jag inte gillar eller inte brukar köra och la till mina favoriter ;)

Till att börja med är det bra att bestämma om man vill träna uthållighet eller bygga muskelmassa. För att bygga muskelmassa rekommenderas att träna med tyngre vikter, 8-12 repetitioner och ca 3 set. För uthållighet bör man göra mer antal repetitioner 12-20 med lättare vikter. 

Det är smart att dela upp olika muskelgrupper på olika dagar så musklerna hinner återhämta sig. Här är ett exempel på ett veckoschema:

Orkade inte lägga in bilder på allt så ni får googla på namnet så ser ni hur man gör!

Dag 1: Bröst och armar
Bröst
Hantelpress, Pec dec

Armar
Biceps
Stående bicepscurl, drop set

Triceps
Kickbacks, pushdowns, dips i maskin/ på bänk 

Dag 2: Ben och mage
Mage
Liggande/ hängande benlyft, sneda situps på boll

Ben
Stela marklyft, benpress, utfall, stående vadpress

Dag 3: Rygg och axlar
Rygg
Sittande kabelrodd, skivstångsrodd, chins, hypersträck

Axlar
Upprätt rodd, axelpress, stående skivstångspress

Hoppas ni kan få nytta av schemat, och om ett tag se ut såhär ;) 

 

/Märta

Torsdag

Kategori: Märta

Firade början av lovet med en tur till gymmet. Efter 40 min på löpbandet, biceps och triceps känner jag mig... helt slut och nöjd ;) Imorgon ska jag börja dagen med ett pass som de hade döpt till utmaningen: först ett spinning pass och efter det ett cxworx pass. Ska tagga med havregrynsgröt imorgon och sen ge järnet!


Gammal bild

Tungt men lugnt

Kategori: Pernilla

Igår blev det ben och mage, idag blev det armar och rygg. Känslan efteråt är.. ont! Fast på ett bra sätt hehe, då är det tecken på att man har tagit ut sig! Någon dag har jag även tänkt visa vilka mag-övningar jag brukar köra, men har inte hunnit med det än så ni får hålla utkik :)

Ha en fin kväll achas/os ♥


Ät mer ägg

Kategori: Veckans

Ett ägg är sprängfyllt med näringsämnen som alla är lika viktiga för att du ska må bra. Faktum är att den enda vitamin som saknas i ägg är C. Du får protein som bygger upp dina muskler och hela din kropp. Du får järn som är viktiga för blodets förmåga att transportera syre. Vitamin A är bra för synen, växten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Du får vitamin D och kalcium som bygger upp skelettet, tänderna och gör dig stark. Vitamin B2 (riboflavin) håller din hy fräsch och bidrar till kroppens immunförsvar. Och du får energi. Varje ägg du äter ger dig ca 80 kcal (340 kJ). Dessutom innehåller äggvitan vitamin E, selen och zink.


Träning

Kategori: Märta

Idag blir det armar och mage!

Idrottsprov

Kategori: Märta

Ligger i sängen och pluggar det sista inför teoriprovet imorgon. Något jag fastnade för var att det är väldigt viktigt att variera sin träning, både för att undvika belastningsskador men också för att hålla motivationen på topp! Ska bli spännande att se var marianne har klurat ut för frågor ;) sov gott!

Glada tider

Kategori: Allmänt

Ben med skivstång

Kategori: Veckans

Här har ni några tips på bra benövningar med skivstång!

Djupa knäböj


Tåhäv


Utfall

Work it

Kategori: Pernilla

Vill ni ha tips på sköna träningslåtar så klicka här --> Work it