achas

Svar

Kategori: Märta

Svar till Hanna på inlägget: Armar
Har ni några bra tips på hur man kan förbättra sin kordination angående löpning? skulle vilja springa men efter några meter får jag nästan blodsmak i munnen. Jag tränar flitigt på gym och pass några gånger i veckan. Bra blogg! :)

Tack! Jag förmodar att du menar kondition :) Det vanligaste felet man gör när man börjar springa är att man sätter ribban för högt upp. Har man för höga förväntningar på vad man kan prestera och man inte lyckas med detta, är det väldigt lätt att man tappar motivationen. Så jag skulle råda dig med en mjuk start och sen öka successivt för att få bättre kondition och hålla motivationen på topp!

Nu vet inte jag exakt vilken nivå du ligger på, men till en nybörjare skulle jag råda att börja gå ut på powerwalk ca 30 minuter 2 några gånger i veckan, och det tredje passet springa 2 minuter och gå 1 osv. Ta bort något pass på gymmet, så du tränar ca 4 gånger i veckan, där 2-3 pass är kondition.
När du gjort detta i 2-3 veckor kan du börja springa 5 min och gå 2, två pass och 30 min powerwalk 1 pass. Du kommer garanterat känna att konditionen blir bättre. Detta gör du i ca 2-3 veckor.
Sedan kan du börja springa 15 min och gå 5, andra passet powerwalka 45 minuter och det tredje passet springa 20 minuter. 

Här är en start iallafall och jag hoppas att det hjälper dig komma igång!!



/Märta 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: